Milan
Šimečka: Konec nehybnosti.
Lidové
noviny, Praha 1990
Konec
nehybnosti jsou deníkovým zobrazením autorova života v reálně
socialistickém Československu roku 1988, s krátkým přesahem do února roku
1989. Autor sám hned v počátku textu stanoví svůj záměr odůvodňující existenci
těchto zápisků. Tento je představován nadějí či očekáváním, že tento rok 1988,
tedy rok s osmičkou na konci, by mohl i v osmém desetiletí dvacátého
století pro Československo přinést zlomové okamžiky, tak jako se mnohdy dělo
v horizontu československých dějin v desetiletích předchozích. Zjevně
však ideu možné „osmičkové změny“ sdílel s množstvím dalších osob, když
hned v úvodu svých zápisků uvádí, že se jedná o „osmičkovou mánii“ (s. 7).
Deníkové
zápisky mají spíše podobu kratších esejů či vyprávění a logicky se tak nejedná
o každodenní zápisky, ale spíše o nepravidelné příležitostné zápisy. V souladu
s původním povoláním autora, tedy vysokoškolského pedagoga filosofie (byť
donuceného po roce 1981 setrvávat v manuálních profesích), se jedná
obvykle o politické či sociálně-politické komentáře k situaci nastalé
v české společnosti roku 1988.
Jelikož
však byl tehdejší československý stát součástí sovětského bloku, pak autorovi
nezbývá než s úzkostmi i nadějemi sledovat také dění na sovětské politické
scéně a zejména tedy činnost Michaila Sergejeviče Gorbačova. V tomto
ohledu je v textu deníků několikrát zmíněna sázka, jíž se Milan Šimečka
účastnil: počátkem roku 1988 se s ohledem na změny probíhající na sovětské
politické scéně vsadil, že do 21. 8. 1988 dojde ze strany představitelů
sovětského státu k nějakému aktu popření legitimity vpádu do
Československa roku 1968, potažmo snad i k omluvě za tento vpád. Autor
zápisků pak s trvalou nelibostí nese fakt, že ani reformující se vedení
sovětské komunistické strany, které dokáže nevídaným způsobem přicházet
s kritikou stalinismu či brežněvismu v sovětských poměrech, se nemá
k projevu sebemenší lítosti událostí z Československa zpřed dvaceti
lety. Tuto záležitost pochopitelně sleduje se zklamáním tím spíše, že mnohé
postupy a politické názory Sergeje Gorbačova dle názoru autora vyvěrají
z podobných zdrojů, jako pražské jaro roku 1968.
Omluvy,
lítosti či nějaké formy uznání chyby se ze strany představitelů sovětské moci
ve svých zápisech nedočká – dočká se však ze strany sovětské jiných, příjemných
překvapení. Zejména se zjevným překvapením zjišťuje, že v Sovětském svazu
dochází ke zjevné a neskrývané kritice Stalinovy vlády a vlády dalších jeho
nástupců. Co však přivádí autora k úžasu, je skutečnost, že
v Sovětském svazu bylo roku 1988 možno vydat Orwellův román „1984“.
Deník
se víceméně vyhýbá tématům čistě osobním (nevěnuje se ani všedním činnostem
autora, jeho dennímu běhu či osobnějšímu přemítání) či rodinným – z knihy
o životě samotného Milana Šimečky v dané době nevyzvíme prakticky žádné
informace, ba dokonce ani to, jakým způsobem se v dané chvíli živí, co jej
těší atd. Dá se však hádat, že důvodem k tomuto stylu psaní více či méně
neosobního, v jistém smyslu ne-intimního deníku, autora vede též
skutečnost, že je sledován StB a má tak důvod očekávat, že vše napsané se může
dostat právě do rukou Státní bezpečnosti. V tomto ohledu se tak nemusí bát
vyjádřit své názory týkající se politična či sociální situace, jelikož jeho
názory jsou Státní bezpečnosti zjevně známy; ostatně jeden z policistů
Milanu Šimečkovy sděluje, že se „podíval do těch vašich knih. Jsou to samé
pitomosti a navíc zaměřené proti státu, je to prostě gebuzina. To kdybych já
napsal knihu, to by lidi koukali. Ty vaše knihy a knihy vám podobných se už
dávno měly spálit“.
Jak
již bylo řečeno, Šimečkovy zápisky se především věnují společenským a
politickým tématům. Tato témata nenastoluje pouze četba tisku či styk
s čelnými intelektuály československého disentu, ale také autorův obecně
analytický pohled na současnou společnost zprostředkovávanou bezprostředním
okolím. Autor má z titulu svého povolání právě k analýze
společenského života v státně socialistické společnosti ty nejlepší
předpoklady: od šedesátých let se zabýval utopickým socialismem a reálnými
projevy obecně levicových a zvláště socialistických myšlenek. Množství jím zde
v deníkových zápisech sdělených analýz apatické pozdně normalizační
společnosti je koncentrovaným popisem společenského klimatu této doby; ne
nadarmo také Šimečkovy analýzy cituje Ladislav Holý ve své knize „Malý český
člověk a skvělý český národ“.
Šimečka
se mimoto věnuje také významným představitelům československého státu, potažmo
komunistické strany. Velmi zajímavý je rozbor osobnosti tehdejšího prezidenta
Husáka či tehdy prve dostupných memoárů Vasila Biľaka.
Mezi
nejpoutavější části deníkových zápisků patří části věnované návštěvám a jiné
činnosti Státní bezpečnosti. Tyto návštěvy autorovi ztrpčovaly život nejen tím,
že jejich účelem bylo vyzvědět informace o „akcích podrývajících socialismus“,
ale také prohledáváním jeho bytu či – ve významné dny – znemožňovaly autorovi
cestování do Prahy či na jiná místa, kde by mohlo docházet k činnosti
tehdejším politickým představitelům nelibé. Autor však již na vícero místech
konstatuje, že i agilita příslušníků Státní bezpečnosti a jejich ochota trávit
čas výslechy se snižuje. Šimečka si také sám vyčítá, že vůbec tyto výslechy
bere vážně a diskutuje s vyslýchajícími, obdobně jako mnoho jiných
disentujících intelektuálů uvádí:
„Já
si vždycky říkám, když tam jdu, že budu prostě mlčet, že se pokusím dělat
katatonika, že se zahledím oknem do vesmíru a budu přemýšlet o úbytku hmoty
v kvasarech, jak to doporučuje Vaculík, nebo že budu přemýšlet o kategorii
času, o temporalitě, že budu sledovat, jak se okamžiky odrážejí od stolu, u
kterého sedím, a mizí ve vesmíru společně se světlem žárovky. (…) Dokážu však
dělat katatonika jen chvilku, protože jsem asi profesionálně deformován a
podléhám sebeklamu, že srozumitelně pronesené myšlenky se musí nakonec zachytit
v první signální soustavě tajných policistů a vzbudit tam nějaký vzruch,
nepokoj, tikání, osobní zájem nebo cokoli jiného. A tak si zbytečně krátím čas
přednáškami a za celé roky se mi nedostalo jediného důkazu o existenci první
signální soustavy.“
Podstatnou
část Šimečkových deníkových záznamů pak tvoří reflexe činnosti osobností československé
vědy či literatury (namátkou Jan Patočka, Ján Tatarka, Ludvík Vaculík, Václav
Havel).
Připojený
krátký doslov poznamenává a vyzdvihuje, že Šimečkův deník „zřetelně zaznamenává
pozvolný sesuv režimu a osvětluje duchovní klima, z něhož o rok později
vzešla naše revoluce“. S tímto nelze než souhlasit; ostatně sám Šimečka
pod vlivem událostí z ledna roku 1989 (výročí sebevraždy Jana Palacha,
zatčení Václava Havla) uvádí, že: „Československo je po všem, co se stalo
v prvních týdnech tohoto roku, již jinou zemí, než bylo dvacet let“.
Šimečkovy
deníky byly vydány roku 1990, téhož roku také autor na zástavu srdce umírá – a
to již jako poradce prezidenta Václava Havla. Nelze říci, že by tyto deníky
dosáhly obdobné proslulosti a popularity jako deníkové záznamy jiných klíčových
autorů deníkových zápisků (zejména Jan Zábrana či Ivan Diviš). Lze dle mého
názoru také identifikovat důvody té skutečnosti, že tyto deníkové zápisky jsou
do jisté míry zapomenuty.
Jedním
z důvodů je doba jejich publikace, tj. rok 1990, kdy došlo ke vstupu do
nové éry, nových možností, do doby, kdy populaci byly dány nové možnosti
kulturního, ale i jiného vyžití. Druhým důvodem je nepochybně skutečnost, že
deníkové zápisky Milana Šimečky jsou záznamem doby, v níž se vlastně ještě
zlomové události neudály, záznamem doby, kdy se připravovalo ono kypění; a to
záznamem velice střízlivým, přesným, korektním.
Co
však dle mého názoru nejvíce handicapuje nové a nové čtení Šimečkova deníku, je
skutečnost, že jde skutečně spíše o politicko-společenský záznamník; obdobnou
knihu by bylo možné vydat taktéž jako soubor článků či kratších esejů. Oproti
jiným publikovaným deníkům je autor této knihy více skryt, více v pozadí –
a jeho osobnost se jeví jako celistvá, jako zralá, bez výrazných výkyvů a
nálad, bez dramatizace zažívaných situací. Mám za to, že deníkům v jisté
míře schází ona míra osobní nejistoty a existenciálního zoufalství, jak jsou
jich plné právě deníky Ivana Diviše či Jana Zábrany, či alespoň momenty
nejistoty, rozpolcenosti, absurdnosti, vyjádřené kupříkladu v denících
Pavla Juráčka.
Šimečkovy
deníky se zdají být deníky zralého muže, zralého myslícího člověka s filozoficko-sociologickým
vzděláním, deníky člověka ukotveného a se zřetelným životním směřováním. Jejich
čtenář je však ve srovnání s jinými díly deníkové literatury zčásti
ochuzen právě o onu zkušenost zažívání autorových tápání, nejistot, vývoje
událostí či pocitů zmaru. Šimečkovy deníky tak paradoxně ztrácejí možná právě
zralostí a jasnou ukotveností osobnosti svého autora.
Žádné komentáře:
Okomentovat